WWDC 2020
Apple öppnade idag upp WWDC med en traditionsenlig keynote – denna gången förinspelat och helt utan publik på grund av rådande coronapandemi. Det var kul att se ett lite mer avslappnad gäng där de höll ett lite mer rappt tempo än i fjol.
Detta inlägget kommer inte täcka nyheter kring iOS, iPadOS eller liknande som jag ibland har gjort tidigare år – utan kommer endast skriva om Mac och macOS. För övriga OS och produkter rekommenderar jag t.ex. Macrumors och/eller The Verge.
macOS 11 (!)
Craig Federighi presenterade nya macOS med namnet Big Sur, och kikar man på OS-versionen så är det 11! Inget mer OS X alltså efter nästan 9 år.
Detta vore toppenläget att döda hela namnleken med macOS och helt enkelt döpa om det till macOS 11 rätt och slätt. Men ack.
Big Sur – gjort för touch...?
En av de stora nyheterna i Big Sur är ett delvis omgjort designspråk.
Jag själv hoppades på att Apple skulle fokusera mer på att stabilisera upp systemet snarare än att polera gränssnittet – något som det känns som om de gör varannat år nuförtiden.
Lite mer skuggor, transparanser och en klick färg – ser för det mesta bra ut. Men oj vad knepiga somliga element ser ut för att vara på en desktop. Sliders och annat ser helt klart överdimensionerade och väldigt opraktiskta att interagera genom med en mus.
Jag menar, titta på reglagen för ljud och ljusstyrka?
Och fristående (?) widgets är tillbaka?! Något som ingen någonsin använde sig av och som Apple dödade så sent i macOS Catalina.
Apple, ARM och Mac:ens död
Apple presenterade som förväntat en övergång till sina egenutvecklade ARM-processorer. I det stora hela är givetvis detta det mest logiska steget; Apple kan kontrollera hela produktlinan själva; maximera prestandan och optimera värmehanteringen i sina egendesignade system, korta ner ledtiderna mellan revisioner (slippa invänta Intel) och maximera vinsterna (och kanske kanske minska priserna lite?)
Den största vinsten är förmodligen dock att utvecklare får det ännu enklare tid att porta kodbaser mellan plattformar – t.o.m. utan att behöva använda Catalyst som ett middleware (vi kommer dit).
Men, detta kommer göra Mac till en otroligt säreget OS. Det blir en av få plattformar som inte bygger på x86, har stöd för OpenGL, OpenCL eller många andra öppna standarder, teknologier och verktyg. Verktyg som utvecklare och andra använder i sitt dagliga jobb. Det blir egentligen tillbaka till PowerPC-dagarna igen.
Med lite desperation visade Apple lite tafatt i alla fall att "Titta, dina gamla vanliga program kommer att funka på våra nya ARM-chip också, Creative Cloud och MS Office!".
Word är antagligen "super responsive". Vore första gången.
För att hjälpa främst användarna i övergången så kommer Rosetta tillbaka som Rosetta 2 för att automatiskt översätta appar kompilerade för x86 till ARM-arkitekturen likt från PowerPC till Intel för snart 15 år sedan. Denna gången redan i installationsfasen (ganska coolt måste man erkänna). Ett snabbt demo även här: "Se, vi kan spela Shadow of the Tomb Raider genom Rosetta 2 på vår A12 APU!"
Vilket visst, ganska imponerande ur ett prestandaperspektiv. Men av "Triple A"-spel för PC och konsoller kommer att se ännu färre portningar än idag.
Men vad som inte nämndes är att vad man även blir av med är bl.a. möjligheten att köra Bootcamp (dock så lovar Apple nya virtualiseringsverktyg för Big Sur – vilket verkar väldigt lovande, men dual boot är med största sannolikhet dött.)
I alla fall – det största här är såklart att man kommer kunna köra iOS- och iPadOS-appar direkt i macOS, ofta utan någon direkt handpåläggning från utvecklare. Det är där marknaden och pengarna finns, i App Store. Att öppna upp hela det biblioteket för Mac-användare så får användarna såklart en otrolig mängd nya appar att använda sig av – samtidigt som intäckskällan såklart blir större för Apple, även om macOS-användarna såklart är väldigt liten jämfört med iOS.
I det stora hela är jag försiktigt optimistisk med bytet, det ska inte minst bli spännande att se vilken typ av prestanda de får ut ur sina A-chip i framtiden. Men jag är också lite rätt för vad som kommer att ske med macOS – för det systemet vi har haft de senaste 15 åren får man förmodligen anse som dött.
Om man får sia lite fritt om framtiden:
- Mac och macOS kommer att bli en dedikerad plattform för att utveckla appar, appar som sedan körs på samtliga system.
- Sandbox:ingen i macOS kommer att fortsätta öka ytterliga. Osignerade appar blir till slut i princip ett minne blott.
- Produktlinjen kommer att bli betydligt smalare med mindre utbud – det kommer helt enkelt inte finnas behov av att differensiera lika tydligt mellan olika processorer.
- Mac Pro och kanske eventuellt iMac, kommer att använda dedikerade grafikkort. Resten kör genom Apples APU med olika klockningar/uppsättningar för GPU:n.
Men igen, jag kanske bara börjar låta gammal och bitter. Dags att damma av Snow Leopard...?
Sen fotnot: Apple nämner aldrig exclicit "ARM" eller något namn så som "A12" under sin presentation (mer än i demot, och deras Development Transition Kit) – utan endast "Apple Silicon". Man får anta att de bygger på A-APU:erna, men med någon annan namnkonvention.